Amikor valaki szeretne tanulni és fejlődni, akkor rendkívül fontos lehet, hogy mindig, minden esetben tartsa szem előtt, hogy erre nem minden módszertan és technika egyformán alkalmas. Amikor a személyes fejlődés mellett döntünk, bizony el kell döntenünk, hogy hogyan, miképp szeretnénk kamatoztatni a tudásunkat. Mégis, mit tehetünk? Íme, néhány olyan fontos gondolat, melyet mindenképp érdemes szem előtt tartanunk.
Hogyan tanul valaki igazán hatékonyan?
Teljesen mindegy, magyarról, történelemről, matekról, vagy éppen személyes hatékonyságról van szó – ami a legfontosabb, hogy hosszú távon profitáljunk az egészből, de az is elengedhetetlen, hogy a legjobb eszközöket, módszereket válasszuk a folyamat során.
A coaching habár nem egy tanulási technika, érdemes lehet tisztában lenni az alapjaival, hiszen rendkívül hasznos lehet abban az esetben, ha szeretnénk hatékonyan választ kapni különféle kérdésekre – a döntéshozatali tanulási mechanizmusunkat segíti elő.
Miért foglalkozik rengeteg pedagógus coachinggal?
Gyakran felmerülő kérdés szokott lenni, hogy miért foglalkozik nagyon sok tanár coachinggal? Ennek az az oka, hogy a két szemlélet nagyon hasonlít egymásra. A tanítás, pedagogizálás tudás átadását jelenti, míg a coaching során ugyanúgy emberekkel kell foglalkozni.
Kérdések útján jobban rálelsz a saját válaszaidra, mint egyébként, hagyományos tanulás úton, ennek köszönhetően rendkívül hatékony a kérdések útján történő tudás elsajátítás.
Ha sok kérdést teszel fel magadnak, akkor könnyen lehet, hogy jobban fogsz tudni egyéni válaszokat is adni, nem csak a sablonokat tanulod meg.
Milyen problémák esetén hatékony a döntéshozatalkor – ha oktatási munkáról van szó?
Mikor legyenek a témazáró dolgozatok? Mikor lenne érdemes dolgozatot íratni a tanulókkal, diákokkal, és mikor nem lenne érdemes?
Milyen jegyet lenne érdemes adni 1-1 tanulónak? Az adott teljesítményt milyen jeggyel lenne érdemes díjazni, mi lenne a legjobb opció az adott esetben? Mi nem jönne be igazán?
Milyen szemléltető eszközt érdemes használni? Melyik szemléltető eszköz lenne a legjobb 1-1 feladat ellátására? Melyik lenne kevésbé hatékony, és miért, a csoport mit hogyan képes befogadni?
Melyik anyagrészt vegyük előbb? A tanulók szemszögéből nézve melyik anyagrészt lenne érdemes hamarabb átvenni, áttanulmányozni? Melyiket lenne érdemes később? Melyik esetben fejlődnének hatékonyabban?